• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۶ - ۰۹:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محسن گروسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دیاباته جای تیام را پرکرد

شیخ را بیشتر از بقیه می‌زنند/ باید زودتر با او تمدید کنند

شیخ که در زمان توپ‌گیری ساکن است و کمتر در حرکت یا سرعت به او توپ می‌رسد به همین دلیل چون شیخ بیشتر توپ را حفظ می‌کند این مسائل باعث می‌شود مصدومیت‌هایی به سراغ او بیاید چون همان‌طور که می‌بینیم مثل اکثر دقایق دیدار مقابل الشرطه هدف ضربات بازیکنان حریف ساق‌های پای این بازیکن بوده است.

شیخ را بیشتر از بقیه می‌زنند/ باید زودتر با او تمدید کنند

محسن گروسی، مهاجم سال‌های دور باشگاه استقلال درخصوص جوانب فنی و تاکتیکی شیخ دیاباته به «فرهیختگان» گفت: «اگرچه شیخ دیاباته از لحاظ خصوصیات اخلاقی انسان بسیار خوبی به‌شمار رفته و خیلی زود با همبازیانش در تیم خو گرفت اما از لحاظ فنی در شروع کار با استقلال یک مقدار ناهماهنگ و ناآماده بود. البته این موضوع طبیعی بود. او تا بخواهد با شرایط فوتبال ایران آشنا شده و بتواند خودش را با فوتبال ما همراه کند این موضوع یک مقدار زمان می‌برد. با این حال او از بازی مقابل تراکتور در فصل گذشته درخشش خود برای استقلال را آغاز کرده و بعد از اینکه در بازی تبریز هتریک کرد و آن شرایط را به وجود آورد از آن روز به بعد در اکثر مواقع شیخ دیاباته برای استقلال یک بازیکن موثر محسوب شده و فقط یک مقدار آسیب‌دیدگی‌هایی که نمی‌دانم دلیلش چه بود او را از بازی‌ها دور نگه داشت. با این حال هر موقع که به ترکیب رسید یک بازیکن مثمرثمر به‌شمار رفته ضمن اینکه من معتقدم شیخ در این مدت حضور در استقلال برخلاف قد‌وقواره بلندش با پا خیلی بهتر کار می‌کند تا سر. او در سرزدن‌ها با اینکه خیلی قد بلندی دارد اما مثل سرزن‌های قهار تبحر ندارد و بیشتر از پاها و بدنش به صورت حرفه ای‌استفاده می‌کند که این موضوع یکی از محسنات بسیار بزرگ برای این بازیکن و حتی استقلال است که در رقابت‌های لیگ و هم لیگ قهرمانان آسیا نیز به خوبی به چشم آمده و به درد این تیم خورده است.»

وی درباره دلایل مصدومیت‌های متعدد و طولانی‌مدت شیخ دیاباته در مدت زمان حضورش در استقلال گفت: «معمولا بازیکنانی که یک مقدار متمرکز بازی می‌کنند بیشتر در معرض خطر آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند تا سایر بازیکنانی که در پست‌های دیگر به میدان رفته و تکاپوی بیشتری دارند چراکه چنین بازیکنانی فعالیت‌شان هنگام توپ‌گیری کمتر از سایرین است و به‌ویژه شیخ که در زمان توپ‌گیری ساکن است و کمتر در حرکت یا سرعت به او توپ می‌رسد به همین دلیل چون شیخ بیشتر توپ را حفظ می‌کند این مسائل باعث می‌شود مصدومیت‌هایی به سراغ او بیاید چون همان‌طور که می‌بینیم مثل اکثر دقایق دیدار مقابل الشرطه هدف ضربات بازیکنان حریف ساق‌های پای این بازیکن بوده است. با این حال جدا از این صحبت‌ها نمی‌دانم شرایط بدنی شیخ دیاباته به چه شکل است چراکه در ابتدای حضور در استقلال نا آمادگی جسمی باعث شده بود تا بیشتر آسیب ببیند و یک مدت از مسابقات دور بماند اما الان که بدنش آماده است فکر می‌کنم به این دلیل بیشتر مصدوم می‌شود که بیشتر در معرض ضربات بازیکنان حریف قرار می‌گیرد. من معتقدم این جور مسائل باعث آسیب‌دیدگی شیخ شده در غیر این صورت اگر آماده باشد هیچ بازیکنی نمی‌تواند به این مهاجم استقلال آسیب برساند مگر اینکه با هدف آسیب زدن به او مستقیم به پایش ضربه بزنند تا به هر شکل این بازیکن را از پا بیندازند. با این حال این بازیکن هر زمان که از دوران نقاهت برگشته به ترکیب آمده و آماده بوده و باز هم برای تیم استقلال مثمرثمر بوده است.»

مهاجم اسبق استقلال درباره اینکه با تمام شدن قرارداد دیاباته این بازیکن می‌تواند همچنان در خدمت این باشگاه باشد و باید با او تمدید کرد یا وی نظر دیگری دارد، گفت: «وقتی که تیام رفت همه وامصیبتا سر داده و نگران شدند هرچند تیام هم یک بازیکن حرفه‌ای و توانمند بود اما شیخ زمانی که به استقلال آمد تا حدودی جای تیام را پرکرد. به نظر من اگر می‌خواهند شیخ را حفظ کنند که معتقدم او هم مثل میلیچ یک بازیکن مثمرثمر در ترکیب استقلال است، با این کار در صورتی که همچنان از جذب بازیکن خارجی محروم باشیم، کار بزرگی انجام شده چراکه شیخ می‌تواند به استقلال کمک کند. معتقدم در این چند سال گذشته هیچ کمکی از هیچ جایی به استقلال نشده است و همیشه در پی این بودند که به این باشگاه ضربه بزنند. با این حال اگر می‌خواهند شیخ را حفظ کرده و قرارداد او را تمدید کنند باید همین الان اقدام کنند و همین امروز در عربستان با او قراردادش را تمدید کنند نباید اجازه بدهند زمان بگذرد تا سایر تیم‌ها به فکر مذاکره با این بازیکن بیفتند اگر هم که برای فصل آینده حضور بازیکن خارجی آزاد شد اگر شیخ را نخواستند به نظر من باید کسی بیاید که یک سر و گردن از او بالاتر باشد.»

گروسی درباره آپشن‌های حرفه‌ای در قرارداد شیخ‌دیاباته نیز تاکید کرد: «این موارد در فوتبال یک چیز طبیعی است و در فوتبال روز دنیا خیلی از بازیکنان به این شکل قرارداد می‌بندند اما چون کشور ما به شکلی است که شرایط برای فوتبالیست‌های خارجی خیلی ایده‌آل نیست این مسائل هم پیش می‌آید و خیلی برجسته می‌شود. در این خصوص من معتقدم این‌طور قراردادها و بازیکنان را باید خوب مدیریت کرد و اگر آنها شرایطی برای باشگاه می‌گذارند باشگاه هم باید شرایطی بگذارد تا متضرر نشود. اینها همه بستگی دارد به مدیریت باشگاه که چطور با این دسته از بازیکنان قرارداد منعقد کنند. بالاخره دو طرف خواسته‌هایی دارند و باید این خواسته‌ها در کنار هم یک قرارداد خوب را منجر شده تا طرفین نیز به توافق خوبی برسند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار